Kampaaniaplakat "Kui juhid, siis juhi"
Kampaaniaplakat "Kui juhid, siis juhi"
Kampaaniaplakat "Kui juhid, siis juhi"

ENAMLEVINUD KÕRVALISED TEGEVUSED

Mobiiltelefoniga rääkimine

Vestlus kaassõitjaga

GPS-i seadistamine

Söömine ja joomine

Lastega tegelemine

VAATA, MIS JUHTUB

TEADUSLIKULT TÕESTATUD

Inimese aju ei suuda teha kaht asja korraga. Kui juhtimise ajal rääkida telefoniga, väheneb juhi fokuseeritud nägemisväli kuni 50%.

Nägemisväljast pilt

VÄLDI MOBIILIJOOBES SÕITMIST

Uuringud on näidanud, et kui juht räägib sõidu ajal mobiiliga, muutub tema võime ümbritsevat teadvustada ja tunnetada nii nõrgaks nagu oleks ta joonud 2–3 klaasi veini. 

Siin on pilt pokaalidest ja telefonist
 

 

MEELTESEGADUS AUTOROOLIS

Sõnumit saates on juhi pilk teelt eemal keskmiselt viis sekundit järjest. See tähendab, et sõiduk läbib ,,juhita" linnakiirusel 70 m ja maanteekiirusel 125 m.

 

Siin on pilt staadionist

 

MEELTESEGADUS AUTOROOLIS

PILDILISELT – Juhi pilk on teelt eemal

KÄELISELT – Helistamiseks tuleb käed roolilt võtta

TUNNETUSLIKULT – Mõtted on mujal kui liikluses

HELILISELT – Vestlus või muud helid hajutavad tähelepanu

SOOVITUSED JUHILE

 

Siin on number 1

 

Lae alla rakendus, mis välistab sõidu ajal telefoni kasutamise.

Kasuta vastavaid telefoniseadistusi või NFC-d.

 

Siin on number 2.

 

Mõtle marsruut enne  teele asumist läbi.

 

Siin on number 3.

 

Lapsega sõitma minnes arvesta lisaajaga, et vajadusel teha lapsega tegelemiseks pause.

 

Siin on number 4.

 

Mobiiltelefoni kasutamiseks peata sõiduk ohutus kohas või palu kaassõitja abi.

 

Siin on number 5.

 

Juhina kutsu korrale kaasreisijad, kes su tähelepanu hajutavad. 

DRIVING MODE ON

ÕNNELIKUD ÕNNETUSED

 

Jutumärgid

Meie autole sõideti kord tagant otsa, kus juht tegeles kõrvaliste asjadega, ega pannud tähele, et me ülekäiguraja ees seisma jäime. Jalakäijal vedas õnneks kõik terved.

 

Jutumärgid

Viskasin ainult korra pilgu roolis olles kõrvale, et vaadata üht maja. See oli vilksamisi ainult, kuid juba sõitsin äärekivist üle. Ja nii sain oma suure õppetunni kätte et ei tohi vaadata mujale kui vaid oma teed.

 

Jutumärgid

Märtsi alguses mõtlesin, et saadan vennale sõnumi õnnesoovidega. Tavaliselt ma roolis seda ei tee, aga seekord mõtlesin, et saadan enne kui ära unustan. Trükkisin esimese sõna ära kui silmanurgast nägin, et kõrvalt reast tuleb auto minu poole ja ehmatasin ikka korralikult ära. Sõitsin ise lubatud kiirusel õiges reas, kui üks juht otsustas rida vahetada. Selle asemel, et aeglustada ja minu taha reastuda, sõitis mulle ette just enne, kui tema rida otsa sai. Õnneks nägin õigel hetkel ja pidurdasin, muidu oleksin avariisse sattunud nii enda tähelepanematuse kui teise juhi süül. Igatahes SMSe ma enam ei saada ja kõnedele ei meeldi ka sõidu ajal vastata. Ehmatus oli tohutu.

 

Jutumärgid

Töö tõttu helistatakse mulle sageli siis kui olen autoroolis, kuid sellest hoolimata klõpsan heliseva telefoni taskus hääletuks ning keskendun sõitmisele. Olen märganud seaduspära, et ühelt sõidurajalt teisele kalduvas autos on juhil 9 juhul 10-st telefon käes või ta hoiab seda kõrva juures. Sama on ka põhjuseta liiga aeglaselt sõitvate või suunatuleta pöördeid sooritavate autodega - tagantpoolt vaadates tundub autojuht ebakompetentne kuid kõrvale jõudes on selgelt näha, et autojuhil on tegelikult mitu asja käsil, mis ei käi kokku. Ekstreemsematest olukordadest olen oma silmaga näinud kuidas Paldiski maanteel 70 km/h linna poole sõitva auto roolis istub noor neiu ja teeb endale päikesesirmi peegli abil meiki. Või kui sõber sõitis maanteel 90 km/h ja samaaegselt rääkis telefoniga, sõi hamburgerit ja hoidis rooli põlvega. Pole ime, et õnnetused juhtuvad nii sageli ja tavaliselt maksavad selle eest süütud inimesed!

 

Apres